понеділок, 25 березня 2019 р.

Розробка уроку в 5 класі


Тема уроку: Образ Аліси, світ її уяви і захопливі пригоди.
Мета уроку: розкрити особливості поведінки героїні, показати чудовий період в житті людини-дитинство, вчити аналізувати внутрішній світ персонажу; розвивати навички зв’язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту; розвивати образне та асоціативне мислення, формувати позитивне світосприйняття.
Тип уроку : комбінований.
Ключові поняття : фантастика.
Наочні засоби навчання : виставка дитячих ілюстрацій, ілюстрації до казки, уривок із мультфільму за мотивами казки.
Очікувані результати.
Учень (учениця):
-      описує і характеризує образ Аліси, розкриває особливості поведінки героїні, аналізує внутрішній світ Аліси;
-      переказує зміст основних епізодів твору Льюїса Керрола  (пригоди Аліси в країні Див).
Епіграф

-      Усе дивасніше й дивасніше! –

вигукнула Аліса (з великого зачудування

вона раптом забула, як правильно говорити).

Льюїс Керролл

Хід уроку


I.               Організація класу. Привітання та перевірка готовності до уроку.
Дзвоник вже сигнал нам дав:
Працювати час настав.
Тож і ви часу не гайте,
Працювати починайте.

II.            Оголошення теми, мети уроку. (слайд)
Сьогодні на уроці ми вирушимо у далеку і водночас дуже близьку і незвичайну мандрівку до Країни Див, щоб поринути у світ захопливих пригод головної героїні казки Льюїса Керролла Аліси. У нас буде не звичайний урок, а урок-гра. Адже знаменитий письменник-казкар, незважаючи на свій духовний стан і професію вчителя математики, обожнював розваги, розіграші, ігри та театральні вистави. Тож розпочнемо.
-      Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку.
-      Як ви думаєте, чому Аліса забула, як правильно говорити? (Тому що вона потрапила в казковий світ і з нею почали відбуватися дивні перетворення)
III.         Проведення гри
1. «Біографічна розминка».
1)    Назвіть справжнє ім’я  письменника. (Чарльз Лутвідж Доджсон)
2)    У якій країні народився Льюїс Керролл? (Англія)
3)    Де навчався майбутній письменник? (в Оксфордському університеті)
4)    Який церковний сан мав письменник? (диякон)
5)    Який предмет викладав Льюїс Керролл в одному з коледжів Оксфорда? (математику)
6)    Як виник задум написати твір «Аліса в Країні Див»? (під час прогулянки з дочками декана свого коледжу, одна з яких звалася Алісою)
7)    У якому році була видана книга про Алісу? (1865)
8)    Що висміяв автор у своєму творі? (життя Англії в період вікторіанської доби)
9)    Чим характеризувалася вікторіанська доба в Англії? (діти з самого дитинства мали бути слухняними, чемними, вихованими, ввічливими, заборонялося швидко ходити, проявляти свої емоції, почуття)
10) Як називалася книжка-продовження пригод головної героїні? («Аліса в    
      Задзеркаллі»)
            2.Робота в зошиті
А зараз ми перевіримо  як ви зрозуміли прочитані вами розділи
Тестові завдання (Слайди)
1.Аліса сиділа на бережку ріки з:
а) братом; ,                       
б) сестрою;
в) подружкою;
2.Повз Алicy промчав, щось бурмочучи:
а)  березневий заєць з блакитними очима;
б)  рудий собака з рожевим бантиком на шиї;
в)  білий кролик з рожевими очима.
3. Кролик втік ...
а) у велику нору під смородиною
б) в маленьку нірку під живоплотом
в) у велику нору під шипшиною
4 . Кролик витягнув з кишені жилета ...
        а) годинник 
б) ключ
в) записну книжку
5.Пролітаючи в норі, Аліса прихопила з собою:
а)красиву картину;
б)різнобарвну паросольку;
в)баночку із джемом.
6. На скляному столику нічого не було, крім крихітного ...
а) срібного ключика 
б) золотого ключика 
в) мідного ключика
7. Що побачила Аліса за маленькими дверцятами , величиною не ширше  мишачої нори ?
а) Прекрасний сад
б) Чудовий замок
в) Квіткове поле
8. У скляній коробочці Аліса знайшла пиріжок зі словами « З'їж мене », які ...
а) були виведені масляним кремом 
б) шоколадною глазур'ю 
в) викладені смородинками
9. З яким предметом порівняла Аліса своє раптове зменшення ?
а) з підзорної трубою
б) з пірамідою
в) з пісочним  будиночком
10 . У тій же калюжі , де плавала Аліса, виявилася ...
а) жаба 
б) миша
в) кішка
11.Як Аліса вирішила бути добрішою до своїх ніг?
а)надсилати їм подарунки до кожного Різдва;
б)ніколи не забувати ретельно зав'язувати шнурочки на черевиках;
в)не бігати прудко, щоб не впасти й не забитися.
12.Білий кролик, злякавшись питання Аліси, випустив:
а)краватку й носову хустинку;
б)рукавички та віяло;
в)окуляри й телефон.
Взаємоперевірка

3. «Казкові дрібнички»
А тепер давайте пригадаємо у яких епізодах з’являються  зазначені речі і як вони допомагають характеризувати героїню твору.
                         Перелік речей
1.    Кишеньковий годинник
2.    Баночка з наліпкою «Помаранчеве варення»
3.    Золотий ключик
4.     Пляшечка з прив’язаним написом «Випий мене»
5.    Тістечко з надписом «З’їж мене»
6.    Віяло
4. «Складання сюжетного ланцюжка»
Потрібно розмістити події в правильній послідовності
Завдання до першого розділу
1.    Золотий ключик.(4)
2.    Аліса нудьгує на березі річки.(1)
3.    Чарівне тістечко.(5)
4.    Падіння в кролячу нору.(3)
5.    Зменшення зросту Аліси.(6)
6.    Гонитва за Білим Кроликом.(2)
Завдання до другого розділу
1. Зустріч та розмова з Мишею.(5)
2. Компанія на чолі з Алісою вийшла на берег.(6)
3. Збільшення зросту Аліси.(1)
4. Читання вірша Алісою.(3)
5. Зустріч з Кроликом.(2)
6. Аліса плаває в озері сліз.(4)
5. «Теорія літератури»
А зараз спробуємо згадати певні терміни і дати їхнє визначення
1.    Що таке літературна казка? (Літерату́рна ка́зка — це авторський художній твірз вигаданим сюжетом, у якому наявні  фантастичні, чародійні елементи.)
2.    Що така фантастика? (Різновид художньої літератури в якому за допомогою додавання вигаданих, уявних елементів створюється світ, відмінний від  реального.)
3.    Що таке нісенітниця? (Щось безглузде, нерозумне, без усякого змісту; дурниця.)
6.»Поясни значення фразеологізмів»
У казці використано багато фразеологізмів, які роблять твір виразним.
А що таке фразеологізми?(стійкі словосполучення слів)
     Вам потрібно поєднати фразеологічні вирази з їх значенням.
Схопитися на ноги – швидко піднятися
Хоч в око стрель – дуже темно
Спало на думку – подумалося
Вскочити в халепу – потрапити в скрутне становище
Клювати носом – дрімати
Виходити з себе -- гніватись, бути роздратованим  
     Голову на відсіч даю --     переконаний у правильності
Затамувати подих --      затихнути, причаїтися
Мені начхати                                 байдуже
7.    «Знайди відмінності»
Діти переглядають уривок мультфільму і знаходять відмінності між мультфільмом і твором   

     8.Робота над характеристикою образу Аліси

1. Словесне малювання.  Звернення до малюнків, що зробили вдома
- Діти, ви бачите, що  кожний художник бачить свою Алісу. В реальності ж у Аліси Ліддел було коротко стрижене темно – каштанове волосся і чупринка на лобі.  (слайд)
Характеристику образу Аліси ми виконаємо письмово за допомогою заповнення анкети.
Анкета
1.Ім'я (Аліса)
2. Стать (Дівчинка)
3.Вік героїні. (7 років)
4.Рід занять (Навчається у школі)
5.Домашні улюбленці (Кішка Діна)
6.Риси характеру.( доброта, природність, ввічливість, мужність, життєрадісність, дотепність, почуття власної гідності)
9. Складання ромашки.
Для того щоб скласти квітку ви маєте вибирати тільки ті риси характеру, які притаманні Алісі.

Добра, дотепна, життєрадісна, співчутлива, ввічлива, мужня, смілива, зла, жорстока, егоїстична, брутальна, розумна.
9запис у зошит рис характеру Аліси.

8.  Діалог між учителем і учнями.
Ми  рухаємося далі і говоримо про те, що Аліса - уявна дитина і при цьому вона постає перед нами живішою, ніж дівчина, яка справді існувала. І в справжній, і в уявній відчувається якась манерність того часу. Перед нами  ніби постає фотографія тих часів.
-      Чи це просто лише забава?
А можливо, Льюїс Керролл втікав від педагогічної похмурості. Адже він сам говорив, що робити смішними можливо лише речі серйозні або дуже урочисті.
-        А ще письменник казав:
«Бідна, бідна Аліса! Мало того, що її спіймали й заставили вчити уроки, її ще заставляють повчати інших. Аліса тепер не тільки учениця, але й класична наставниця».
-         А якою він її бачив? (із спогадів Льюїса Керролла)
«Якою я бачив тебе, Алісо, в своїй уяві? Яка ти? Любляча – це насамперед, - любляча й ніжна: ніжна, як оленятко, й любляча, як собака (пробачте мені це прозаїчне порівняння, але я не знаю в світі чистішої й довершенішої любові!), а ще чуйна, ввічлива й привітна з усіма – з великими й малими, з могутніми й кумедними, з королями й хробаками, ніби ти сама – королівна в гаптованому золотому убранні. А ще – довірлива, ладна повірити в найнеможливішу нісенітницю та прийняти її з безмежною довірою мрійниці; і, нарешті, - допитлива, до відчаю допитлива, рада тими радощами, які даються лише в дитинстві, коли увесь світ – новий і чудовий, коли горе та гріх – лише слова, порожні звуки, що нічого не означають».

І на завершення ми спробуємо скласти сенкан до образу Аліси
Сенкан
1.Аліса
2. Допитлива, цікава.
3. наздоганяла, змінювалася, потрапила
4. Дівчинка потрапила до Країни Див.
5. Дитина.
ІІІ. Підведення підсумків
Ось і добігає урок до свого завершення. Позаду залишились цікаві ігри, світ захопливих пригод Аліси, а попереду знову чекають на вас нові відкриття, нові герої і нові зустрічі в Країні Див. Дякую всім вам за урок і бажаю вам мріяти, фантазувати і бачити незвичайне у звичайному.
ІІІІ. Домашнє завдання

Уміти виразно читати і переказувати шостий розділ казки. Намалювати ілюстрацію до епізоду, який запам’ятався найбільше.


                 



1 коментар: